Boldog Ember Iskolája
Lejegyezve: 2016.04.05
Bár tanári diplomám van, mindig tudtam, hogy nem kívánok
olyan módon tanítani, ahogyan ma a legtöbb iskolában
oktatnak. Mégis, saját középiskolás gyermekeimen keresztül
napi problémám az iskola. No, nem konkrétan a tanárok,
le a kalappal a legtöbbjük előtt, hogy még ilyen körülmények
és elvárások mellett, ilyen stressz és nyomás alatt
is képesek dolgozni, és lenni két tűz között. Elkötelezettek.
Hisznek még valamiben, és reménykednek. Ahogyan én
is, mert nem tehetek mást. Néha felszólalok, néha
tiltakozom, vagyok villámhárító, felmentő, tartásjavító,
nyugtató, tehermentesítő és stressz-kezelő anya, aki
egyre kétségbeesettebben igyekszik tompítani a Hatást.
A pedagógusok legtöbbje ugyanúgy elszenvedője a rendszernek,
mint a gyermekeink. Némelyikük látja, mi történik,
és próbál tenni valamit. Mások megadóan fejet hajtanak.
Sokszor fáj, amit művelnek az iskolák a gyermekeimmel,
néha kiabálni tudnék, ha lenne kinek, és ha lenne
rá hangom. Megkérdezném őket, tapasztalták-e a saját
bőrükön, kipróbálták-e a saját gyerekeiken, amit elvárnak
a mieinktől. De hisz nálam nagyobbaknak sem hallatszik
elég messzire a szava...
A kérdésem a következő: Ha tudjuk, hogy a jelenlegi
társadalom nem megfelelő, miért akarjuk a fiatal generációt
ebbe a rendszerbe szoktatni? Miből gondoljuk, hogy
tudjuk, és hogy náluk jobban tudjuk, mitől lesznek
ők sikeres felnőttek, mint ők maguk? Hogyan vesszük
a bátorságot, hogy megalkossuk az Ideális Felnőtt
mintát, amihez majd hozzácsiszoljuk, alakítjuk, idomítjuk
őket? Valaki összeállított egyszer egy csomagot, a
Sikeres Ember Kelléktárát, és mi azóta is ezt próbáljuk
tölcsérrel a gyermekeink fejébe tölteni. Évről évre,
vizsgáról vizsgára szépen egymás után. Miért a jelen
világ törvényei szerint alkotunk iskolákat? És miért
nem vesszük észre, hogy mindez nem vezet eredményre??
Én nem sikeres gyermekeket akarok nevelni, hanem boldog
gyermekeket. Nem is nevelni, csak terelgetni. Lehetőségeket
mutatni, hinni, biztatni, látni és láttatni, kibontani
és támogatni, de nem nevelni. Csak engedni, hogy a
bennük lévő gazdagság megnyilvánuljon.
A
Tudatos Gyerekszáj
oldalt azzal a céllal hoztam létre, hogy teret adjak
a Gyermekeknek, hogy elmondhassák, ők hogyan látnak
bennünket felnőtteket, és hogy elmeséljék, ők mit
szeretnének. Négy gyermekes anyaként húsz éve tapasztalom,
milyen mérhetetlen bölcsesség lakik bennük. Azóta
figyelem, tanulom az ő nyelvüket, világukat, látásmódjukat,
és igyekszem hallgatni rájuk. Jó lenne, ha ezt az
iskolaalkotók is így tennék. Mérhetetlenül tisztelem
a gyermekeket, akik hajlandóak ebben a világban szerencsét
próbálni, és minden nehézség ellenére játszanak a
mi játékszabályaink szerint, amíg elég nagyok nem
lesznek ahhoz, hogy változtassanak a szabályokon.
Remélem, hogy bírják addig torzulás nélkül, hogy még
fognak emlékezni arra a tiszta tekintetű, boldog emberkére,
akinek születtek, és eljutnak oda, hogy megalkossák
a maguk társadalmát, benne a Boldog Ember Iskoláját.
Vajon milyen tantárgyak lesznek benne? Milyenek lesznek
a tanárok, és hogyan érzik ott magukat a gyerekek?
Talán fogjuk még látni mi is, mai szülők. Talán az
unokáink elé már más utat építenek.
Addig marad a türelem, kitartás és bizakodás. Holnap
is felkeltem a gyermekeimet 5.30-kor, hátukra adom
a 6 kg-os iskolatáskát a napi hideg betevővel, elindítom
őket holnap is 6.15-kor, és 7-8 iskolai óra elteltével
várom őket holnap is itthon, a Fészekben, hogy letehessék
a terheiket, valaki megengedje nekik, hogy ne legyen
minden percük beosztva, és néha élhessenek kedvük
szerint. Függetlenül attól, hogy milyen jegyet hoztak
haza, mennyi leckét kaptak az itthoni második műszakra,
és hogy mit vár el tőlük -és tőlünk az iskola. Van
néhány békés, könnyed percünk minden nap, amikor elfelejtjük
a feladatokat, leülünk a meleg vacsorához, és nem
vesszük komolyan az iskolát.